RIO de Janairo - Reisverslag uit Saúde, Brazilië van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu RIO de Janairo - Reisverslag uit Saúde, Brazilië van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

RIO de Janairo

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

15 Februari 2016 | Brazilië, Saúde

14 februari.
Al vroeg op om de aankomst in Rio te beleven. In het half donker zie je de stad in silhouet, de berg Corcovado met daar boven op de top het Christusbeeld badend in het licht. Een mooi gezicht alles zwart met dit ene punt in het licht. Een goede reden om hiervoor vroeg op te staan. Rio de Janeiro, in maart 1565 vestigen een 200 Portugezen zich en zij beginnen met de handel en transport van Pau-brasil het hout dat aan de kolonie z'n naam zou geven. De stad groeit en in 1763 wordt het de hoofdstad tot 1960 van Brazilië. In grootte is de stad dan al voorbij gestreefd en is Sao-Paulo het economische centrum maar in 1960 wordt de nieuwe stad Brasilia in het centrum van het land de politieke hoofdstad. Het duurt ondertussen nog een uur of 2 voor we om 8 u aan de wal liggen. Dan staan we ook al klaar voor een tour die de hele dag gaat duren en ons langs de hoogte punten, waarvan een paar letterlijk, van Rio gaat brengen. Het is nog redelijk rustig in de stad wanneer we langs de bekende stranden gaan zoals Copacabana , Ipanema en Leblon, met een aantal fotostops op de boulevard dringt het al gauw tot ons door, het gaat warm worden en vanaf nu naar het noorden alleen maar warmer. Na deze route komen we bij de eerste "beklimming", dat meerdere mensen dat letterlijk nemen zien we als we de bus uitstappen en enige mensen de stijle, vanaf de grond een gladde berg zonder veel houvast,berg zien beklimmen.
Wij gaan met 65 man tegelijk in een gondel die ons op een tussenstation zet en opnieuw in de volgende gondel naar de 400 mrt. hoge suikerbroodberg brengt. Een geweldig uitzicht over de stad en stranden is ons deel. Heel veel geluk met een heldere hemel en dus onbelemmerd uitzicht. Na een klein uur in de bus voor een Braziliaanse barbecue lunch. Wel wat massaal maar heel lekker grote variatie aan bijgerechten en dan komen de obers met grote spiezen met allerlei soorten vlees en ze blijven komen met steeds weer nieuwe tot je echt niet meer kan.
Op naar het laatste kunstje, naar de 700mtr. hoge Corcovado. Deze benaderen we van de achterzijde met een 115 jaar oude elektrische tandrad tram. We zijn niet de enige ook hier weer honderden mensen die naar boven willen. Ja dan sta je daar op 700 mrt. met een onvergetelijk uitzicht, nog altijd glashelder uit te zien over de stad en de baai, fantastisch. Dit was toch wel een heel mooie dag, om 5 u weer terug op het schip.
De volgende dag op eigen gelegenheid met een taxi de stad nog eens nader bekeken, eerst naar de Copacabana naar het Palace hotel waar de rich and famous logeren, voor kop koffie. Daarna nog eens op een heel rustig tempo de stranden af en via de stad en via een van de vele favela's waar, naar bleek onze taxi-chauffeur ook woonde en het volgens hem bepaald niet gevaarlijk was, maar wel heel druk met mensen, auto's en stadsbussen, het verkeer liep regelmatig vast. Wel een goed beeld gekregen van de troep waarin de mensen moeten leven.
Opnieuw naar de Copacabana voor een lunch. Bij Marius een restaurant met een bijzondere uitstraling geënt op het piraten idee, allerlei attributen van de zeevaart en andere, bediening als piraten verkleed een herhaling van de lunch van gisteren minsten zo uitgebreid en veel en heel lekker en heel duur, maar daar hebben we een bepaalde uitdrukking voor om dat te rechtvaardigen. We hebben het diner in de avond aan boord maar overgeslagen . Al met al een heel geslaagde stop op onze reis. Op naar Ilheus een zeedag en dan zijn we daar.

• 20 Februari 2016 - 21:43

Irene:

Hoi Wiebe en Bea,
    Wat een reis he! en wat mooi! Ook in Roi waren wij 1 dag, maar alles gezien wat er in 1 dag te zien was.
    Heel mooi om zo alles te lezen, wat jullie ervaren daar.
    Geniet lekker verder en ik zie uit naar jullie belevenis in Ilheus.
    Lieve groet,Irene