mooievenweg 3 - Reisverslag uit Victor Hugo, isla, Antarctica van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Victor Hugo, isla, Antarctica van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

31 Januari 2016 | Antarctica, Victor Hugo, isla

1februari 2016 Opnieuw een dag van cruisen in deze witte wereld bij een temperatuur van enige graden boven nul. Maar direct al in de morgen een heldere lucht zoals we dat deze dagen nog niet hebben gezien en dan zie je hoe wit wit wel niet is. De hele dag gevaren in de zuidelijke Gerlach straat. Een fantastisch gebeuren prachtige gletchers , land en bergen onder vele tientallen meters dikke sneeuwlagen, ijsbergen als flatgebouwen hoger dan ons schip. De meest mooie sculpturen van beperkte houdbaarheid drijven daar rond. Vanmorgen om 8u kwamen 2 rubberboten met een 10 tal medewerkers van het Palmer station van Amerika aan boord, een groep wetenschappers die dit station het gehele jaar in wisselende samenstelling bevolken en daar diverse onderzoeken doen naar het hele ecosysteem in deze omgeving. Zij gaven een heel interessante lezing over hun werkzaamheden in en rond het station. Klimaat , dierenleven, visstand en meer. Men constateert een teruggang van het totale ijsoppervlak en het afnemen van de dikte van de ijslaag in de loop van de 24 jaren dat men daar al onderzoek doet. Bepaalde diersoorten lopen in aantallen terug bijv. de Adèle pinguïn, bepaalde zeevogels die in aantallen toenemen. Een andere verkeerde ontwikkeling is de opkomst van de Krill visserij, het voedsel van de balijn walvis. De Kril wordt verwerkt tot een krillolie met een hoog vitamine c gehalte en visvoer voor viskwekerijen. Het Palmer station huisvest intotaal 45 medewerkers het gehele jaar door. Het is het derde en kleinste van de Amerikaanse aanwezigheid op de Zuidpool Al met al geen positieve ontwikkelingen op het zuidpool continent, dat in grote Europa overtreft.Als je dan denkt, er zal er nog wel een onderzoekstation zijn, jazeker nog 32 anderen van een hele reeks van landen. Waaronder landen die nog nooit sneeuw hebben gezien, kan me niet voorstellen dat ze er allemaal met de edele gedachten aanwezig zijn.
Wij hebben weer een prachtige dag gehad een geweldige ervaring om dit mee te maken. Vandaag waren we 65gr. zuiderbreedte, een zon die nauwelijks ondergaat en nu met een heldere hemel zal het denk ik vannacht niet donker worden. Morgen naar de zuidelijke Shetland eilanden met oa. Deception eiland, Greenwich eiland en meer.

2 februari. Vannacht een ruwe zee met veel wind en koud!!! Vanmorgenvroeg om 7 u lagen we voor Deception eiland,
Een bijzonder eiland in de vorm van een hoefijzer. Het is eigenlijk een heel grote krater die aan een kant een opening van 500 mrt. heeft waardoor je naar binnen kunt varen, niet gedaan met ons schip. Vroeger werd er wel gebruik gemaakt om een beschutte aanlegplaats te hebben voor de robbenjagers en de walvisjagers (port Forster). Er zijn nog een aantal kleinere actieve kraters die in '67 en '69 nog tot uitbarsting zijn gekomen. Er is zelfs een warmwaterbron, wat aangeeft dat de korst nog erg dun is. Toen we er aankwamen en vervolgens naar de andere eilanden voeren was het opvallend hoe weinig sneeuw er op Deception ligt, terwijl de andere eilanden onder een dik pak sneeuw zitten. Halverwege de morgen is er een wijziging gekomen in de planning, vanwege de weersverwachting is er besloten om het programma van 3 februari te volgen en naar de Antarctic Sound te gaan. Geen slechte keus geweest, koers daarop en na een uurtje of 2 werd het weer aanzienlijk rustiger en de lucht vrij van bewolking. Nog een uur verder en de sound kwam in zicht ten zuiden van Joinville eiland. Wat we hier voorgeschoteld kregen was ongelooflijk ijsbergen als flatgebouwen kwamen in lange rijen langs zo'n 60 mrt. hoog en de langste die ik heb gemeten was 2500mtr. Tientallen van die reuzen dreven daar rond op weg naar het noorden, allemaal vanuit de Weddelzee een fantastisch schouwspel vooral wanneer je zo'n reus op een 100mtr. passeert. Vandaag ook goed bediend op het gebied van zeeleven.
Pinguïn collonies op de kust en op de grote schotsen of restanten van ijsbergen. Bij honderden tegelijk op de schotsen, zien we de Adèle Pinguïns voorbij komen. Tegen de avond nog een paar killerwhales op jacht naar de Pinguïns. Je ziet ze dan cirkelen om de schotsen, wachten tot er een paar afspringen. Opnieuw een prachtige zeedag met veel variatie, morgen weer terug naar de zuidelijke Shetland eilanden voor het vervolg van het programma.
3 februari. Aangekomen bij King George eiland een eiland ook weer met een hele diepe en wijde baai rondom grote gletchers die tussen de bergen door naar de baai gaan, meerdere onderzoeksstations van Polen, Brazilië en nog een aantal. Een paar uur hier rondgevaren en dan op naar het meest noordelijke eiland Elephant eiland. Is een paar uur varen, en dan zie je maar weer hoe onvoorspelbaar het weer hier kan zijn, in die paar uur is het weer hier zo verslechterd dat van het eiland weinig meer te zien is. Inktzwarte luchten en een toenemende wind laten weinig andere mogelijkheden dan maar door te varen op naar de Falkland eilanden zo'n 800 mijl naar het noorden.
4 februari. In de loop van de nacht is het weer er slechter op geworden een windkracht 6 tot 7 uit ZW laat het schip niet onberoerd. Nu vanavond, de wind is in de loop van de dag nog verder toegenomen en is met 8 Beaufort lastig geworden. We zien dan ook met het diner diverse lege plekken in het restaurant.
Vanavond een documentaire gezien over dit continent " encounter at the End of the World". Zo ik al m'n bedenkingen had over de aanwezigheid van zoveel mensen in zoveel nederzettingen hier in deze mensvijandige wereld is dat met deze docu. wel voor mij heel duidelijk geworden. Vanuit de grootste nederzetting hier, Amerikaanse met 1000 medewerkers, zijn diverse wetenschappers bezig dieren en zeeleven te bestuderen, waarom?het is me niet duidelijk geworden, het leven hier red zichzelf, zijn we in al die honderduizenden jaren niet bij nodig geweest. Als we toch zo met dit continent begaan zijn, laat t dan met rust. Ik heb het idee dat al deze landen door hun aanwezigheid en zg. onderzoek maar 1 doel voor ogen hebben en dat is wanneer er een verdeling gemaakt wordt hun claim te leggen op een deel, landen als Amerika, Rusland, en China voorop. Wat men nu hier doet is volkomen waanzin.
Na hobbelige rit liggen we nu op de ree van de Falkland eilanden voor Port Stanley. Ook al zo'n twist appel.

• 11 Februari 2016 - 12:38

Jaap En Riek:

Hi Bea en Wiebe
    Jullie reis verslag gelezen en ik heb er van genoten.
    Wat hebben jullie al veel gezien ook mooie foto's.
    Doe de groeten aan Jan en Thea
    We zien elkaar groetjes van ons

• 14 Februari 2016 - 19:49

Irene:

Hoi Wiebe en Bea,
    Dank je wel voor dit mooie verslag en zoveel informatie, waar ik niets over wist.
    Goede reis,
    Liefs Irene