mooievenweg 3 - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

21 Januari 2016 | Chili, Valparaíso

Valparaiso (Chili) de havenstad van Chili. Ook weer een 250K inwoners en navenant druk. De stad ligt op een aantal heuvels langs de kust aan een grote baai. We hebben deze keer gekozen om ons de stad te laten verkennen. Het is een kleurige stad alle huizen zijn in kleur en alles doorelkaar een bont geheel en heel veel grafitty hele muren en huizen met voorstellingen bespoten. Verschillende stijlen van bouw wat komt door het internationale karakter van de stad met een verscheidenheid van bevolkingsgroepen die in de loop der tijd hier zijn komen wonen. Komt ook door de geschiedenis. Eerst de Spanjaarden, daarna de Engelsen en ook Duitsers die hebben gekoloniseerd en tenslotte de macht hebben moeten overdragen. Zo vanaf de haven is het eenkleurrijk schouwspel als je zo naar de stad opkijkt. Er zijn enkele tandradbanen om je gemakkelijk op een hoger niveau in de stad te brengen, erg stijle straten maken het niet gemakkelijk te voet rond te dwalen. We hebben een Maritiem museum bezocht wat een mooi overzicht geeft de gebeurtenissen in de afgelopen eeuwen. Als we daar toch zijn kunnen we natuurlijk niet een bezoek aan nog een Nobelprijs winnaar van de literatuur overslaan, Pablo Neruda. Ook dit bedevaarts oord met een bezoek vereerd. Beneden bij de haven staat nog een indrukwekkend monument van de strijd met Peru en Bolivia om de laatste af te sluiten van een doorgang naar zee. Momenteel zijn er al een tijd gesprekken gaande om Bolivia toch weer een corridor naar de zee te gunnen. Valparaiso een echte werkstad heeft op korte afstand langs de kust ook een luxe badplaats Viña del Mar met resorts en grote hotels. De well to do hebben hier ook hun dure huizen en villa's. Ook een archeologisch museum (Fonk Museum) met een heus beeld van het Paaseiland. Nu is ons dat ook al verteld dat er een staat in La Serena, hebben we ook gezien, maar deze zou nu de enige echte zijn die op de vaste wal staat. We hebben ze beide gezien dus ook de echte is er bij.
Ook dit bezoek aan weer een nieuwe plaats in onze rondreis was echt de moeite waard.
Ben benieuwd wat we de volgende stop zullen ervaren in Puerto Montt.
Een dag op zee en dan zijn we daar op 40 graden zuiderbreedte.

• 24 Januari 2016 - 15:59

Nel:

Hoi Bea en Wiebe, leuke verslagen! Veel plezier en genieten daar! Morgenmiddag denk ik weer even aan jullie -))))))) Proost liefs Nel