mooievenweg 3 - Reisverslag uit Coquimbo, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Coquimbo, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

20 Januari 2016 | Chili, Coquimbo

Vanmorgen aangekomen in de baai van Coquimbo onze eerste aanlegplaats in Chili. Op 30 graden Zuiderbreedte, vergelijken we dat met het noordelijk halfrond dan zitten we op de lijn Houston, Kairo, Shanghai, ook 30 graden. Coquimbo een havenstad met toch ook weer een paar honderd inwoners, niet een grote drukke haven en een beperkte vissershaven. Niet de heel grote trawlers die we in eerdere havens hebben gezien. Een opvallend groot kruis van beton is boven in de stad opgetrokken. Misschien om toch ook een landmark te hebben zoals RIO de Janairo. Dat is volgens mij niet erg gelukt. We hebben een taxi genomen en ons naar een aantal bezienswaardigheden laten vervoeren die we van te voren hebben bedacht. Eerst onderhandelen met de taxi chauffeur en dan op pad. Eerst landinwaarts naar vicuna door de Elqui Valley, een mooie rit langs het traject van de rivier met dezelfde naam. vicuna een pittoresk dorp en de geboorteplek van Nobelprijs winnaar voor literatuur Gabriela Mistral die hier geëerd is met een museum met haar naam. Het dorp heeft meerdere authentieke gebouwen een kerk en stadhuis (nu niet meer) van hout opgetrokken. Het stadhuis is verbonden met de naam Bauer een burgemeester(1902) van Duitse afkomst die zich kennelijk nogal verdienstelijk heeft gemaakt voor het dorp. Na een koffiepauze terug door de Valley naar La Serena een stad aan de zee naast Coquimbo. Bezoek gebracht aan het argeologisch museum waar waar een heus beeld van het Paaseiland wordt tentoongesteld naast diverse vondsten van aardewerk en gereedschappen uit een ver verleden ook enige gemummificeerde mensen in dit geval kleine kinderen te zien waren. Bijzonder is dat bij het display van het Paaseiland de ontdekker van het eiland in 1722 Jacob Roggeveen wordt vermeld. Dan nog een bezoek gebracht aan de markt La Recova op zoek naar bijzondere souveniers die je dan meestal niet vind. Souveniers zijn tegenwoordig wereldartikelen die niet perse meer ter plaatse worden gemaakt. Meestal vind je wel een stickertje met "made in China" op een regionaal aandoend product. Na een bezoek aan de vuurtoren van La Serena weer richting haven en aan boord. Een mooie en informatieve dag achter de rug en weer wat wijzer op naar Valparaizo.