mooievenweg 3 - Reisverslag uit Salaverry, Peru van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Salaverry, Peru van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

14 Januari 2016 | Peru, Salaverry

Salaverry havenstad in Peru. Zo te zien vanaf het schip een troosteloze stadje aan zee. Vanuit zee zie je een eindeloze zandbak zover het oog strekt alsof het zo door mensen is opgeworpen. Geen stukje groen te bekennen. Dit dan ook alleen maar een plek om het schip aan te leggen. Het doel van de reis hierheen ligt een 20km verder naar het zuiden meer inlands. Onderweg naar Trujillo komen we door het stadje en zien we een zeer armoedige bebouwing die doet denken aan de townships in Afrika. Ook bij het benaderen van de stad komen we door armoedige wijken. De stad zelf gesticht door de Spanjaarden toen ze zich hier gingen vestigen ziet er dan ook zeer Spaans uit Het grote plein midden in de stad wordt omringd door typische Spaanse gebouwen goed onderhouden en voor meerdere doeleinden in gebruik. Belangrijke reden voor touristen zijn de opgravingen die buiten de stad zijn gedaan waarvan de Chan Chan citadel gebouwd in de 13e eeuw van de Mochican cultuur,de belangrijkste is. De gebouwen zijn opgetrokken grind , zand en modder. Nog steeds vinden daar opgravingen plaats want om de citadel zijn nog vele andere bebouwingen." Het geheel heeft een stad geweest van naar schatting zo'n 60 000 inwoners. De opgravingen worden mede gefinancierd door de Unesco. Verder buiten de stad zijn nog de tempels van de Zon en de
Maan, ook gebouwd van dezelfde grondstoffen als de Citadel. We hebben met een taxi (die hier voor weinig per uur rijden) de omgeving verkend. Naar Huanchaco Beach een dorpje aan de kust waar redelijk wat tourisme is mooi strand en goed uitziende voorzieningen. Bijzonder hier zijn de "cabalitos de totora" vertaald als kleine riet paarden. Het zijn bootjes toelopend op een punt stijf samen gebonden waarbij de punt als het ware een oplopende boeg vormt. Zouden door vroegere bewoners zijn gebruikt voor de visvangst en vooral geschikt om door de branding te varen. Voor touristen een leuke attractie om te proberen zo door de branding te komen.
Vanmiddag anker op en naar Lima.