Buenos Arires - Reisverslag uit Saude, Verenigde Staten van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu Buenos Arires - Reisverslag uit Saude, Verenigde Staten van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

Buenos Arires

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

15 Februari 2016 | Verenigde Staten, Saude

9 februari.
Vanaf Montevideo de rio de la Plata op ben je in een dag varen in Buenos Aires de hoofdstad van Argentinië. BuenosAires(mooie lucht) is door de Spanjaard Pedro de Mendoza gesticht in 1526. Een Metropool met vele miljoenen inwoners. In meerderheid bestaand uit Spanjaarden en Italianen een beetje gemengd met wat oorspronkelijke bevolking maar erg veel zie je daar niet meer van. We zijn daar 2 dagen een mooie gelegenheid om voor 1 nachtje een hotel te nemen. Pulitzer in de Maipu av. Na te zijn ingecheckt zijn we de stad gaan verkennen,ons verwonderend over hoe rustig het was, totdat we er achter kwamen dat het een nationale vrije dag was en iedereen thuis of op het strand was. Toch, al wandelend een goed beeld van de binnenstad gekregen. De Obelisk midden op de Avenu van de 9e juli, een eindje verder het gebouw van radio en tv met een beeltenis van Evita die in de avond is verlicht en van verre is te zien. Evita kom je overal tegen en zelfs op bankbiljetten wordt ze geëerd. Ongelooflijk wat een indruk zij heeft achter gelaten in slechts een korte tijd van haar huwelijk met de president Peron. Doorgelopen naar het Plaza de Mayo met het geheel witte Cabildo (stadhuis) en aan de andere kant het uit roze steen opgetrokken regeringspaleis. Het plein een plaats waar jaren lang de dwaze moeders van Buenos Aires hebben gelopen om de overheden te dwingen te onderzoeken waar hun mannen en zonen waren gebleven die tijdens het kolonels regiem in de jaren 70 waren verdwenen. Nu weten we dat de meesten zijn vermoord en oa. vanuit vliegtuigen in zee zijn gegooid.Nu nog steeds zijn er processen gaande tegen de mensen die zich in die periode schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen tegenstanders van het regiem. Ook nu zijn er daar protesterende mensen die in kleine puptentjes permanent verblijven en protesteren tegen van alles en nog wat.Het was er zelfs gezellig met marktkraampjes en voedsel voor de hongerige protesters. Een geweldig grote kathedraal staat ook aan het plein voor de zieleheil en een shrine voor de voorvechters van de onafhankelijkheid van Spanje in 1822. Nu we hier dan toch zijn past een goede maaltijd in een Argentijns restaurant er bij, zo ook wij, natuurlijk aan de biefstuk en die zijn groot hier zelfs de kleinste met een lichte saus erover is als een ijsberg op je bord. Maar ze zijn zo lekker als er altijd wordt beweerd. 10 februari. De stad komt weer tot leven een heel ander beeld dan gister. Om 10u zijn we opgestapt in een open city-tourbus gedurende een 3,5u boven op een prachtige rondrit gemaakt, door de mooie en minder mooie buurten een heel mooi beeld van de stad langs pleinen en parken oa. de La Boca een arbeidersbuurt waar de armoede afstraald maar ook de clubliefde voor de voetbalclub van de stad " Atletico Boca Juniors. De kleuren geel en blauw (zou Cambuur kunnen zijn) het hele stadion in deze kleuren, maar ook de hele buurt er om heen in blauw en geel. Even verderop de de overwegend Italiaanse buurt waar alle huizen in bonte kleuren zijn geverfd de Vuelta de Rocha, ook een buurt met veel touristen die dit fenomeen wel eens in werkelijkheid willen zien. In de namiddag het beetje bagage halen uit het hotel en in de shutllebus naar het schip. Volgende plek Santos de eerste Braziliaanse stad na 2 zeedagen.