mooievenweg 3 - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

29 Januari 2016 | Argentinië, Ushuaia

Vrijdag 29 januari
Vanmorgenvroeg aangekomen in ushaia
de meest Zuidelijkste stad van de wereld na een 2-tal dagen cruisen via de Cockburn channel , Glacier Alley, Beagle canal en tenslotte op een heel kalme zee bereiken we Kaap Hoorn. Begonnen we met de channels met prachtige vergezichten op de bergen met nog veel sneeuw en gletchers die op 100mtr. of meer overgaan in water-stromen en -vallen meer dan de moeite waard en dan zo'n prachtig zicht op Kaap Hoorn slaat alles, helder zicht en zonneschijn, meerdere mensen onder de passagiers aanwezig zijn hier meerdere keren geweest en hebben de kaap op deze wijze niet meegemaakt. Het feit alleen al dat we al dagen achtereen het mooiste weer van de wereld hebben, veel zon , nauwelijks wind, in tegenstelling wat in deze omgeving gewoon is al een geweldige meevaller. Kaap Hoorn is voor de eerste keer gerond door Willem Schouten die met een 2-tal schepen vanuit Hoorn op zoek is gegaan om Indie via de westelijke route te bereiken. Vrijdag 29 januari is het 400jr. gelden dat hij met de Eendracht de Kaap rondde. Dit feit wordt morgen groots herdacht in Chili met een bijeenkomst op de Kaap in aanwezigheid van ons koningspaar die bereid zijn gevonden om daar voor ons bij aanwezig te zijn. Scheelt ons weer een extra reis.Vanaf het schip is een zodiak naar de Kaap gevaren met onze paspoorten om ze voor deze gelegenheid te laten stempelen. Wij hebben het gezien en gaan weer terug naar Ushaia voor een dagje passagieren.
Ushaia een stad met zo'n 85000 inwoners ligt in het zuiden van Tierra del Fuego (Vuurland) is aan driekanten omringd door water. Hoofdmiddel van bestaan is de schaapfokkerij , aardoliewinning en tourisme dat steeds meer van belang wordt. De oorspronkelijke bevolking de Yaghan zijn bijna totaal verdreven of door de opkomende schapenfokkers van Spaanse afkomst omgebracht. Tot halverwege de vorige eeuw was in Ushuaia een strafgevangenis waar veroordeelde criminelen werden ondergebracht. We zijn met een treintje een natuurgebied in geweest, niet erg spectaculair maar toch wel leuk om te doen.
Morgen een zeedag op weg naar Antarctica. Naar de Palmer Archipelago
Het is dan ondertussen zondag 31 januari. Al 4 weken onderweg van Lauderdale naar Lauderdale.
Zondag al vroeg dag ondanks de bewolking die het uitzicht belemmerd we zitten nu boven op de 65e breedtegraad in het Zuidpoolgebied in de buurt van de Archipel. We gaan hier een aantal plekken bezoeken. Om zes uur vanmorgen waren we onder de kust van het schiereiland rotsen met tientallen tot wel 100mtr. dikke ijslagen ijsbergen rondom een fantastisch gezicht en overweldigend om hier doorheen te varen. In het begin nog wat mistig maar allengs werd het zicht beter en het uitzicht mooier. Op zoek naar walvissen, nou die lieten zich in het eerste uur nog niet zien, maar daarna in een nauwe passage waren er meerdere bultrug walvissen die zich gewillig lieten fotograferen, maar ze waren zo lui dat ze nauwelijks in beweging kwamen. Meerdere gezien met jong die gewoon lagen te dobberen terwijl wij er met het schip op enkele meters langsdreven. We wachten voor morgen nog op wat meer actieve. Veel kolonies met pinguïns allerlei zeevogels van stern tot albatros. Gisteravond stond er een harde wind (7 ) in de Drake passage en moest er plotseling worden uitgeweken en vol op de rem voor een walvis die op ramkoers lag. Het schip maakte daarbij een 20gr. slagzij, anders geen probleem maar we zaten net met z'n allen aan tafel, heeft nog het nodige serviesgoed gekost. Ok morgen een zeedag en dinsdag nog een dag cruisen in de Antarctic.

Eindelijk een reactie van mij.
    Ik heb vele pogingen gedaan om jullie verhaal te kunnen vinden, lukte niet, maar nu heb ik het en ook alle eerdere verslagen gelezen.
    Fijn dat het goed gaat en jullie zoveel zien, geweldig. nu blijf ik volgen hoor, dus schrijf maar veel.