mooievenweg 3 - Reisverslag uit Puerto Chacabuco, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 3 - Reisverslag uit Puerto Chacabuco, Chili van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 3

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

24 Januari 2016 | Chili, Puerto Chacabuco

Puerto Montt
Na een zeedag met opnieuw een rustige zee komen we aan in Puerto Montt gelegen aan het begin van de eilandenkust tot aan het eind van Chili en dus ook van Zuid Amerika. Puerto Montt een stad met veel Duitse invloeden vanwege de vele immigranten die in de voor vorige eeuw hier hun toevlucht zochten. Ook meerdere Europeanen zijn hier in deze tijd neergestreken maar toch is de Duitse inbreng overheersend. De stad heeft een traditioneel centrum met een plein waaraan de kerk ligt wat ook meteen het oudste gebouw is van de stad.
Noordelijk van de stad is het merengebied, de achtergrond beheerst door een 4 tal vulkanen waarvan er vorig jaar april nog een actief is geweest. De stad is ook het eind van de Trans American road die vanuit Alaska het gehele continent oversteekt tot hier.
Belangrijkste bron van inkomsten hier is de zalm die in deze kustwateren in grote bassins worden gekweekt. Verder is er nog redelijk veel aan agrarische producten vooral melk. Gezien de vele bordjes langs de weg heeft Nestlé hier een grote vinger in de pap. En wij maar denken dat die "paarse" koeien alleen in de Alpenweiden hun melk produceren. De souvenirwinkeltjes die we hier bij de aanlegsteigers van de boot zien, worden voor een goed deel gevuld met breiwerkjes, de dames zitten in hun stalletjes zelfs nog te handwerken ik denk dat lange en eenzame winters mede oorzaak zijn van deze activiteiten. Na een rondrit door de bergen, langs het meer en door het boerenland weer naar de boot.
Anker op en naar Chacabuco een dorpje 350mijl verderop ook verscholen tussen de bergen.