mooievenweg 2 - Reisverslag uit Victoria, Canada van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu mooievenweg 2 - Reisverslag uit Victoria, Canada van Bea /wiebe. Riedstra. / Meulen - WaarBenJij.nu

mooievenweg 2

Blijf op de hoogte en volg Bea /wiebe.

23 Februari 2014 | Canada, Victoria

Cochin (India)
17 februari
Na een zeedag komen we aan in Cochin, een handelshaven ten Zuiden van Mumbay. De haven ligt enigszins achter de kustlijn, we gaan een delta van rivieren in. Binnenvarend zien we allemaal waterlopen het binnenland in.
De doorgang is een kilometer breed met aan weerszijden nederzettingen van vissers. Veel Chinezen, die
hier van oudsher wonen en vissen met grote totemnetten. Kleinschalig al staan
er tientallen aan weerszijden van de doorvaart.
Enkele mijlen uit de kust komen we ook al kleine bootjes tegen die met enkele lijnen vissen.
Links en rechts van het schip tuimelen de dolfijnen om ons heen.

We gaan weer op excursie, opnieuw in India dus dat betekent weer aansluiten in een lange rij om van boord te komen.

Cochin is in de loop der eeuwen ook gekoloniseerd. Eerst door Portugal en daarna door Nederland Een bewijs daarvan is de Dutch Palace, het is
gebouwd in de16e eeuw door de Portugezen en in de 17e eeuw gerenoveerd door de Nederlanders.
Het is nu een museum, veel tekeningen van Cochin en omgeving gemaakt door de Nederlanders hangen hier aan de muren, geschonken uit een of ander archief in Nederland ,tamelijk verbleekt, die mogen dus nog wel weer eens worden vernieuwd.
Verder veel voorwerpen uit de tijd van de sultans die hier heersten.

Dan gaan we het oude Cochin in, naar de joodse wijk en wat te verwachten viel een paar straten vol met allerlei winkeltjes en werkplaatsjes gerund door de joodse bevolking met nog een joodse synagoge om het geheel compleet te maken.

Dan naar een christelijke kerk, de eerste daar, lopend tussen veel mensen die weer allerlei prullaria aan ons kwijt wilden. Als je denkt: ik koop wat dan ben ik er af, verkeerd, want als je iets koopt dan denkt men daar kan nog wel wat bij en ze zijn volhardend. Aan het eind kom je er achter dat je in eerste instantie te veel hebt betaald want al lopend wordt de handel steeds goedkoper.
Daarna naar de visserlui aan de oever met de totemvisserij om te zien hoe dat in z'n werk gaat.

Tijd voor een boottocht naar een eilandje in de haven voor een versnapering en een mooi uitzicht op de haven en het nieuwe Cochin dat verder de delta in ligt en een skyline met allemaal highrises, manhattanlike een plek die toeristisch niet zoveel variatie kent en dus ook niet wordt bezocht.

Terug naar de boot de veroverde spullen nog eens bekeken en geconstateerd dat het tijdens de trip er mooier uitzag dan bij nadere beschouwing maar alla who cares?
Op naar onze volgende bestemming
De Malediven een van de laatste paradijzen op aarde, ben benieuwd.

• 26 Februari 2014 - 15:54

Jaap En Riek:

Hallo
    We hebben je verslag gelezen het lijkt ons dat jullie het heel fijn hebben

Groetjes van ons Jaap en Riek